HVM = stroomneutraal

13-3-2019
Eindelijk zijn we van start! Afgelopen maandag zijn de eerste LED lampen gemonteerd op de masten van Veld 2. Vanavond branden voor het eerst de energiezuinige lampen. Volgende week volgt de vervanging van de lampen op veld 1. Ook in het clubhuis en in de kleedlokalen brengen we ledverlichting aan.

Maar alleen met energiezuinige verlichting zijn we nog niet stroomneutraal. Eind maart start Sportief Opgewekt met het installeren van zonnepanelen op het dak van het clubhuis. In zonnepanelen zitten zonnecellen die zonlicht omzetten in elektriciteit. Om een gemiddeld huis van stroom te voorzien heb je ca. 12 zonnepanelen nodig, wij krijgen maar liefst 51 panelen!

Zo gaan we bewuster om met ons energieverbruik en besparen we stroom. We besparen zo elk jaar 33.000 kWh grijze stroom. Dit komt jaarlijks neer op zo’n 18.500 kg minder CO2-uitstoot in de lucht. Als we niet zouden verduurzamen, maar wel deze uitstoot wilden compenseren, hadden we meer dan 900 volwassen eiken moeten planten. Als je deze bomen op hockeyvelden zou plaatsen, zijn dit 4,6 hockeyvelden gevuld met volwassen eiken.

Joram van Belle
Hup led licht