MAAK KENNIS MET...: Q&A MET MARCEL BALKESTEIN

26-10-2016

Marcel heeft onlangs even tijd vrij gemaakt in z’n drukbezette leven om enkele vragen te beantwoorden zodat ieder HVM’er weet wie hij is en wat hij doet!

Q: Waarom heb je gekozen voor een samenwerking met HVM?
A: Een samenwerking met HVMeerssen is vanwege een aantal redenen: jullie beschikken over een fantastisch mooi complex, jullie hebben  vrijwilligers die net zoveel passie en energie in de club stoppen als ik dat doe in de MB Hockeyschool, en jullie op vele gebieden voor kwaliteit gaan.
Daarnaast is het complex goed bereikbaar voor alle ouders/kinderen uit Zuid-Limburg.

Q: Hoe zie jij de toekomstige samenwerking en delen jouw school en onze club dezelfde visie?
A:
Ik zie de samenwerking met veel vertrouwen tegemoet. Het moge duidelijk zijn dat m’n indruk erg goed is. Zoals ik hierboven al aangaf beschikt de club, zover ik dat nu kan beoordelen, over een zeer grote groep van vrijwilligers die ontzettend veel tijd en energie in de club stoppen om stappen te maken. Men wil graag de kwaliteit van het hockey in de breedste zin van het woord verhogen en dat spreekt mij en m’n hockeyschool ontzettend aan. Ook wij gaan voor de hoogste kwaliteit, zowel qua organisatie, trainers en trainingen. Jullie als club staan er open voor en ik sta er open voor om er samen iets moois van te maken. Na één gesprek was mij al duidelijk dat we met veel dingen op dezelfde lijn zaten.

Q: Hoe motiveer jij de kinderen die bij je komen trainen?
A:
De afgelopen 15 jaar heb ik het voorrecht gehad om voor Oranje-Zwart uit te komen en voor het Nederlands Elftal. Daarmee ben je voor veel kinderen al een voorbeeld en alleen al met jouw aanwezigheid en het dragen van een oranje tenue inspireer en motiveer je veel kinderen. Nu doen we dat bij de hockeyschool door allereerst zo snel mogelijk alle voornamen van de kinderen te kennen. Dat verkleint immers al de afstand tussen de kinderen en de trainers. Doordat de groepen maar uit maximaal 8 kinderen bestaan hebben de kinderen ook echt het gevoel dat ze geholpen worden. Vervolgens benaderen we de kinderen altijd positief, we geven ze complimenten op het moment dat ze het goed doen, tevens spreken we ze op een positief kritische manier aan wanneer ze niet geconcentreerd of afwezig zijn. Dat laatste is alleen niet vaak nodig. De kinderen die namelijk mee doen zijn eigenlijk allemaal zeer gemotiveerd en willen zelf graag beter worden. "Motivatie is dan ook belangrijker dan talent voor deelname aan de hockeyschool."

Q: Is de leeftijd 8-15 jaar een bewuste keuze voor de trainingsdag, waarom bijvoorbeeld niet jonger?
A:
Eigenlijk maakt leeftijd niet uit voor deelname, als het kind maar gemotiveerd is en het maximale uit zichzelf zou willen halen, dan kan hij/zij meedoen. Toch moeten we ergens de grens leggen, maar dat betekent niet dat we uitzonderingen maken. Zo hebben we in Eindhoven ook een meisje van 16 dat nog altijd graag mee wil doen om aan haar techniek te schaven en op woensdag hebben we voor het eerst een groepje van 4 kinderen geboren in 2010. Echt, wat kan ik genieten om die 3 jongens en 1 meisje training te geven.

Q: Hoe zou HVM jongens uit de regio kunnen aantrekken om het huidige ‘tekort’ aan te vullen en te anticiperen op de komende jaren?
A:
Ik denk dat je moet proberen om de jongens eerder aan je te binden. Met de scholen in overleg of dat de gymles enkele weken achter elkaar met hockey ingevuld kan worden. Clinics geven voor kinderen vanaf 5 jaar en ook daar veel individuele aandacht geven. Geef je de kinderen op die leeftijd veel aandacht dan zullen ze zichzelf zeer snel verbeteren met als gevolg dat ze het ook veel leuker gaan vinden. Maak om de trainingen heen ook iets leuks ervan.

Q: Wat is het doel van de MB Hockeyschool?
A:
Het doel van de hockeyschool is om op hockeygebied het maximale uit een kind te halen. Dit doen we door te werken met zeer goede trainers en een goed trainingsprogramma. Daarnaast trainen we in groepjes van maximaal 6 tot 8 kinderen waardoor er veel ruimte is voor individuele aandacht. Tezamen met voldoende materiaal zie je dan dat de kinderen in enkele weken echt grote stappen maken en dat geeft ontzettend veel voldoening.

Q: Wat is het mooiste dat je hebt meegemaakt bij de MB Hockeyschool?
A:
Misschien wel het mooiste is, dat er twee jaar geleden een meisje van 10 jaar mee kwam doen met de hockeyschool. In een gesprek met haar ouders voorafgaand aan de eerste training kreeg ik te horen dat ze het lastig had in haar team aangezien haar techniek te wensen over liet en dat ze daarnaast op school gepest werd en zich daardoor heel onzeker voelde. Zij en haar ouders hoopte dat deelname aan de MB Hockeyschool zou helpen haar techniek te verbeteren waardoor ze weer meer plezier in hockey zou krijgen. Een maand geleden had ik een kort gesprek met haar ouders hoe het nu, na twee jaar, met haar ging. Ze gaven aan dat ze door haar verbeterde techniek veel zelfverzekerder is geworden en ze inmiddels tot de betere van haar team behoort en zelfs aanvoerder is geworden. Dat heeft het vertrouwen in zichzelf zo’n enorme boost gegeven en dat heeft ze mee naar school genomen. Ze wordt nu niet meer gepest en haalt goede punten. Ontzettend mooi om te horen dat wij als trainers van de hockeyschool daar een bijdrage aan hebben kunnen leveren. Zo zie je maar weer wat sport allemaal kan doen!

Tommy van Eijsden
Enrique Meesters